VIHERLANDIAN OY:N LASKUTUSASIAKKUUS SOPIMUS

  1. Yleistä
    1. Näitä ehtoja sovelletaan Viherlandia Oy:n (”Viherlandia”) FI05565721 ja asiakkaan välisessä
      tilimyynti kaupassa (laskutus), ellei toisin ole kirjallisesti sovittu.
    2. Nämä laskutusasiakkuusehdot ovat voimassa 1.1.2017 alkaen toistaiseksi ja ne korvaavat
      Viherlandian aiemmat vastaavat ehdot.
  2. Tilin avaaminen
    1. Laskutustilin avauksen myöntämistä edeltää luottoharkinta. Viherlandia tarkastaa asiakkaan
      luottotiedot sekä yrityksen kyseessä ollessa asiakasyrityksen vastuuhenkilöiden
      henkilöluottotiedot Suomen Asiakastieto Oy:stä. Viherlandialla on oikeus yksipuolisesti
      hyväksyä tai hylätä hakemus. Hakemuksen käsittelyaika on noin 2-5 arkipäivää hakemuksen
      saapumisesta.
    2. Hakemus tiliasiakkaaksi tehdään osoitteessa www.viherlandia.fi/asiakastietokaavake
  3. Tilin käyttö
    1. Laskutustiliä voi käyttää maksuvälineenä kivijalkamyymälässä ja verkkokaupassa
      Laskutustilin käyttäminen verkkokaupassa edellyttää erillistä sopimista myyjän kanssa.
    2. Viherlandia ei ole vastuussa tilin käytöstä. Tilinkäyttäjä vastaa siitä, että Viherlandian
      henkilökunnalle annetaan ostotapahtuman aikana oikeat ja riittävät (asiakkaan itse
      haluamat) viitetiedot. Asiakas on velvollinen maksamaan laskun Viherlandialle, vaikka laskun
      viitetiedoissa olisi virhe tai puute.
  4. Luottoraja
    1. Viherlandia pidättää oikeuden määritellä luottorajan tapauskohtaisesti. Myönnetystä
      luottorajasta ilmoitetaan asiakkaalle kirjallisesti tai suullisesti. Jos asiakas haluaa
      myöhemmin nostaa luottorajaansa, suoritetaan uusi luottoharkinta.
    2. Mikäli tiliä käytetään satunnaisesti yhden vuoden aikana, Viherlandia pidättää oikeuden
      laskea myönnettyä luottorajaa ajankohtaisen velkasaldon tasolle. Viherlandia ilmoittaa tästä
      asiakkaalle kirjallisesti tai suullisesti.
  5. Laskutus
    1. Laskutus tapahtuu päivittäin arkipäivisin tai yritysasiakkailla erillisen sopimuksen mukaan.
      Pienlaskutuslisä alle 50 € laskuissa on 6 €/lasku . Paperilaskulisä 6 €/lasku.
      Maksuaika on 10 päivää laskun päiväyksestä tai yritysasiakkailla erillisen
      sopimuksen mukaan.
  6. Viivästyskorko
    1. Korkolain mukainen viivästyskorko.
    2. Maksumuistutuksista peritään 10 euron huomautusmaksu.
    3. Asiakas vastaa perinnästä aiheutuneista kuluista.
  7. Muut ehdot
    1. Viherlandian henkilökunnalla on oikeus tarkistaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta
      henkilöllisyystodistuksesta laskutustiliä käytettäessä.
    2. Asiakkaan käyttäessä laskutustiliä asiakas sitoutuu noudattamaan kulloinkin voimassaolevia
      laskutusasiakkaan sopimusehtoja.
    3. Yksityisasiakkaalla osto-oikeus on tilinomistajalla tai voidaan siirtää valtakirjalla toiselle
      henkilölle.
    4. Yritysasiakkaalla osto-oikeus on ennakkoon nimetyillä henkilöillä.
  8. Laskutustilin irtisanominen Viherlandian toimesta
    1. Viherlandialla on oikeus irtisanoa laskutustilisopimus välittömästi, mikäli asiakkaan
      taloudellinen tilanne on muuttunut ja muutoksella voi olla vaikutuksia luoton hoitamiseen, tai
      asiakkaalla on todettu olevan maksuhäiriöitä, tai jos asiakas on antanut itsestään
      hakemuksessaan harhaanjohtavia tietoja, jotka ovat voineet vaikuttaa tilin avaamiseen
      (luoton myöntämiseen), tai asiakas on syyllistynyt muuhun olennaiseen
      sopimusrikkomukseen.
    2. Tili voidaan irtisanoa myös siinä tapauksessa, että asiakas jättää laskun maksamatta
      eräpäivään mennessä. Maksumuistutuksesta huolimatta laiminlyöty erääntynyt maksu
      siirretään Viherlandian toimesta perintätoimiston hoidettavaksi.
  9. Omistuksenpidätysehto
    1. Omistusoikeus kaupan kohteeseen kuuluu Viherlandialle, kunnes koko kauppahinta on
      maksettu, eikä asiakkaalla, velallisella ole oikeutta luovuttaa omaisuutta edelleen, liittää sitä
      muuhun omaisuuteen tai muutoin määrätä omaisuudesta omistajan tavoin.
  10. Erimielisyyksien ratkaiseminen
    1. Elleivät osapuolet keskinäisin neuvotteluin pysty selvittämään erimielisyyksiään, ratkaistaan
      ne Jyväskylän käräjäoikeudessa tai tililuotonantajan niin halutessa jossain muussa
      käräjäoikeudessa.

VIHERLANDIA OY:N YLEISET TOIMITUSEHDOT

  1. Yleistä
    1. Näitä toimitusehtoja sovelletaan Viherlandia Oy:n (”Viherlandia”) FI05565721 ja asiakkaan
      välisessä tavara- ja palvelukaupassa ellei toisin ole kirjallisesti sovittu.
    2. Nämä toimitusehdot ovat voimassa 1.1.2017 alkaen toistaiseksi ja ne korvaavat Viherlandian
      aiemmat yleiset sopimusehdot.
    3. Viherlandia pidättää oikeuden muuttaa toimitusehtoja haluamallaan tavalla.
  2. Tarjous ja sopimuksen syntyminen
    1. Viherlandian tarjous on voimassa siinä mainitun ajan. Ellei aikaa ole mainittu, tarjous on
      voimassa 30 päivää tarjouksen päiväyksestä lukien. Tarjous on voimassa kokonaisuutena,
      ellei toisin ole sovittu.
    2. Tarjouspohjaisessa kaupassa sopimus syntyy, kun asiakas on ilmoittanut hyväksyvänsä
      Viherlandian tarjouksen ilman muutoksia ja/tai varauksia.
  3. Tilauksen ja sopimuksen syntyminen
    1. Muussa kuin tarjouspohjaisessa kaupassa sopimus syntyy, kun Viherlandia on vahvistanut
      tilauksen, toimittanut tavaran tai asiakas on noutanut tavaran.
  4. Hinnat
    1. Hinnoittelun perusteena käytetään tarjous- tai tilauspäivän voimassa olevia Viherlandian
      verollisia hintoja ellei tarjouksessa tai tilausvahvistuksessa ole toisin mainittu.
    2. Viherlandian myymäläkampanjahinnat ovat voimassa vain käteismaksutavoilla ostettaessa
      (ei tilimyynti).
  5. Vakuudet ja Viherlandian oikeus olla toimittamatta
    1. Mikäli vakuuden asettamisesta tai ennakkomaksun maksamisesta on sovittu, vakuus on
      annettava ja ennakkomaksu maksettava ennen tavaran tai palvelun toimittamisen
      aloittamista.
    2. Viherlandia pidättää oikeuden olla toimittamatta tavaroita tai palvelua, jos …
      1. asiakas ei ole maksanut erääntyneitä laskuja kokonaisuudessaan
      2. asiakas ei ole asettanut sovittua vakuutta tai maksanut ennakko maksua
      3. asiakkaan luottoraja on ylittynyt tai uhkaa ylittyä
  6. Toimitusaika
    1. Toimitusaika määräytyy tilausvahvistuksen mukaan, ellei toisin ole sovittu.
  7. Muutokset toimituksen sisältöön tai toimitusaikaan
    1. Asiakkaan muutospyynnöt toimituksen sisältöön tai toimitusaikaan tulee esittää
      Viherlandialle kirjallisesti.
    2. Mahdollisten muutosten jälkeen on sovittava asiakkaan ja Viherlandian välillä niiden
      vaikutuksesta hintaan , toimitusaikaan ja mahdollisesti muihin ehtoihin.
    3. Mikäli toimitus sovitaan siirrettäväksi asiakkaan muutospyynnön johdosta, asiakkaalta
      veloitetaan muutoksesta aiheutuneet varastointi ja muut välttämättömät kustannukset laskun
      mukaan.
  8. Tavaran luovutus ja tarkastamisvelvollisuus
    1. Asiakkaan on toimitusehdon mukaisella toimitushetkellä tarkastettava, että toimitus on
      sovitun mukainen ja että tavara on ulkopuolisesti vahingoittumaton.
    2. Mikäli asiakas havaitsee toimituksessa tai tavarassa sanotun virheen on hänen reklamoitava
      siitä Viherlandiaa kirjallisesti ja viipymättä virheen havaittuaan kuitenkin viimeistään neljän
      (4) arkipäivän kuluessa toimituksesta.
    3. Asiakkaalla on velvollisuus huolehtia reklamoinnin kohteena olevien tuotteiden asiallisesta
      hoidosta/huollosta.
    4. Tavaran vahingoittuminen ei oikeuta kieltäytymään vastaanottamasta tavaraa tai
      maksamasta sitä koskevaa laskua.
  9. Takuu
    1. Tuotteille myönnetään valmistajan ilmoittama takuu.
    2. Jos tuotteelle myönnetään takuu, takuutodistuksena toimii ostokuitti/lasku Viherlandia voi
      vapautua takuuajan vastuusta, mikäli voidaan osoittaa, että tuotteen virheellisyys tai
      rikkoontuminen on aiheutunut tuotteen ohjeiden tai käyttötarkoituksen vastaisesta käytöstä
      tai muusta asiakkaan vastuulla olevasta seikasta.
  10. Omistusoikeuden ja vahingonvaaran siirtyminen
    1. Omistusoikeus siirtyy asiakkaalle silloin kun kauppahinta on kokonaisuudessaan maksettu.
    2. Vahingonvaara siirtyy asiakkaalle kun tavarat on toimitusehdon mukaisesti toimitettu
      asiakkaalle.
  11. Palautukset
    1. Tavarapalautukset hyväksytään vain ennakkoon sovitusti.
  12. Viherlandian ja asiakkaan viivästys
    1. Viherlandian ja asiakkaan on viipymättä ilmoitettava kirjallisesti toisilleen, mikäli tavaran
      toimitusta tai sen vastaanottamista uhkaa viivästys. Samalla on ilmoitettava uusi toimitus tai
      vastaanottoaika.
  13. Muuta
    1. Mahdollisissa virhetilanteissa toimitamme ensi sijassa virheellisen tavaran tilalle uuden
      virheettömän tavaran. Emme vastaa virheellisten toimitusten aiheuttamista välillisistä
      vahingoista eikä ylivoimaisesta esteestä (force majeure) johtuvista viivästyksistä tai
      vahingoista. Viherlandia Oy:n vastuu kaikissa tilanteissa rajoittuu enintään tavaran
      laskutusarvoon.
    2. Viherlandialla on oikeus muuttaa näitä sopimusehtoja. Asiakas hyväksyy muutokset tilausta
      tehdessään. Kulloinkin voimassaolevat sopimusehdot ovat nähtävissä Viherlandian
      kotisivuilta. Asiakkaan velvollisuutena on tarkistaa mahdolliset muutokset näissä ehdoissa
      sekä tallentaa kuhunkin tekemäänsä tilaukseen soveltuvat sopimusehdot.
    3. Viherlandialla on oikeus olla toimittamatta tilattuja tuotteita, mikäli epäillään väärinkäyttöä.
    4. Mahdollisiin asiakkaan ja Viherlandian välisiin sopimusta koskeviin riita-asioihin sovelletaan
      Suomen lakia. Jos tätä sopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä
      neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan (www.kuluttajariita.fi)
      ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla
      yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi). Mikäli neuvotteluilla ja em. riidanratkaisumenettelyillä ei saavuteta ratkaisua, erimielisyydet
      ratkaistaan lopullisesti Jyväskylän käräjäoikeudessa