Viherlandian kultatöyhtökakadupapukaijat Kalle ja Torsti pääsivät opiskelun makuun syksyn 2012 aikana. Eläintenkouluttajaksi Helsingin Amiedussa silloin opiskellut Hanna Parkkola halusi suorittaa yhden opinto-osuuden papukaijojen kanssa ja näin ”pojat” pääsivät oppimaan uusia asioita kouluttajan opissa.

Opiskelun ensimmäisenä tavoitteena oli saada Kalle ja Torsti tottumaan ns. kosketuskeppiin, jonka avulla esim. lintuhäkkien siivous- ja ruokintahetket voitaisiin hoitaa entistä sujuvammin. Ennen varsinaista välinekoulutusta oli lintuihin rakennettava kuitenkin luottamussuhde, jotta oppiminen uuden ihmisen kanssa onnistuisi. Ensimmäisenä päivänä Hanna viettikin 12 tuntia häkkien vieressä istuen ja seuraten lintujen päivärutiineja. Seuraavalla viikolla alkoi hienovarainen tutustuminen lintuihin ja heidän käyttäytymiseensä. Kallen kanssa sinunkaupat tehtiin viikossa, Torsti on hitaammin lämpenevä persoonallisuus, joten hänen kanssaan aikaa meni hieman kauemmin. Pian pojat tunnistivat Hannan tulon jo sandaalien läpsytyksestä, joten tutuiksi tultiin puolin ja toisin.

Tutustumista keppiin
Kallen ja Torstin koulupäivä ei ollut pituudella pilattu, puolisen tuntia päivässä riitti oppimiseen. Opinnot alkoivat kevyellä juttelulla ja ”kuulumisten vaihdolla”, sikäli kun pojat juttutuulella olivat. Hanna murusteli kuivattuja luomubanaanilastuja käsissään ja otti kosketuskepin mukaan opetukseen. ”Ensimmäinen vaihe oli vain totutella kepin läheisyyteen, koska keppi alussa hiukan pelotti poikia” Hanna kertoi. Siinä vaiheessa ei keppiä vielä käytetty mihinkään, vaan poikien kanssa tehtiin tuttuja ja mukavia asioita kepin läheisyydessä. Totuttelun jälkeen päästiin harjoittelemaan varsinaista kohdetyöskentelyä, eli kulkemista kohti keppiä.

Opetuksen tavoitteena oli rauhallinen lähestyminen ja viisaina eläiminä Kalle ja Torsti oppivat hyvin pian, että herkkua saa seuraavan kerran kepin läheltä. Huonolla tuulella ollessaan pojat saattoivat silti hyökätä keppiä kohti. Tällöin keppi ja nami vietiin etäämmälle ja linnut oppivat, ettei hyökkäys kannattanut. Hyvällä tuulella linnut taas edistyivät kovastikin ja seurasivat keppiä mielellään. Tavoitteena oli, että lintuhäkkien siivoustilanteessa toinen hoitaja voisi pitää linnulle virikkeellistä seuraa kepin avulla, sillä aikaa kun toinen siivoaa häkin. Kepin avulla on myös mahdollista ohjailla lintua tarpeen mukaan eri paikkoihin, kun lintu on oppinut seuraamaan keppiä.

Luottamus on tärkeää
Hanna on työssään ja opinnoissaan erikoistunut koiriin, joten papukaijat toivat mielenkiintoista vaihtelua koirien koulutukseen. Luottamussuhteen rakentaminen ja oppimisen perusmekanismit toimivat eri eläimillä yhtäläisesti. Erot eri eläinlajien välillä löytyvät siitä, mihin asioihin ne kiinnittävät huomiota ja mikä on niiden lajinomainen reaktio uuteen asiaan. Kun kouluttaja on oppinut ennakoimaan koiran käyttäytymistä ja suunnittelemaan opetustilanteet sen mukaisesti, ei samat aikataulut ja lähestymistavat ehkä toimikaan sitten toisen eläinlajin, kuten papukaijojen kanssa. Papukaijat tarjosivatkin Hannalle mielenkiintoisen tutkimusmatkan papukaijojen mielensyövereihin. Kalle ja Torsti olivat ilmeisen innoissaan tästä opintomahdollisuudesta. Ikä ei ole oppimisen esteenä linnuillekaan, Kalle ja Torsti sen todistivat. Koulutus alkoi heinäkuun lopussa 2012 ja jatkui vuoden 2012 loppuun, mutta säynätsalolaisesta Hannasta pojat taisivat saada ihan oikean ystävän pidemmäksikin aikaa.